Friday, March 23, 2012

~Jumaat Indah~

Assalamualaikum..:-)
Salam 30Rabiul Akhir..:-)





Mengapa kita sangat dianjurkan untuk memiliki sifat sabar? kerana sifat ini hanya boleh dilakukan oleh orang yang super, yang tidak memperlihatkan kesabarannya hanya dengan bahasa tubuhnya, tapi juga dengan keikhlasan hatinya. Terkadang orang berfikir sabar itu adalah diam, menahan kemarahan yang ingin dikeluarkan, menahan emosi yang ingin di demonstrasikan, dan menahan hati ketika keadaan kita di hinai dengan kata-kata tidak bermoral. Padahal makna hakikat sabar itu sendiri adalah “Menahan diri dari keburukan yang di bisikan syaitan dalam hati, dan menzahirkannya dengan ikhlas dan disempurnakan dengan tawakal kepada Allah.

Orang yang ingin beramal dengan ilmunya juga harus bersabar dalam menghadapi gangguan yang ada di hadapannya. Apabila dia melaksanakan ibadah kepada Allah menuruti syari’at yang diajarkan Rasulullah niscaya akan ada yang menghalangi di hadapannya, demikian pula orang-orang bodoh yang tidak kenal agama kecuali ajaran warisan nenek moyang mereka.

Sehingga gangguan berupa ucapan harus diterimanya, dan terkadang berbentuk gangguan fisik, bahkan terkadang dengan kedua-keduanya. Dan kita sekarang ini berada di zaman dimana orang yang berpegang teguh dengan agamanya seperti orang yang sedang menggenggam bara api, maka cukuplah Allah sebagai penolong bagi kita, Dialah sebaik-baik penolong.





p/s::sabarlah atas sesuatu yang datang..moga kita selalu bahagia..:-)


teet::perbanyakkan zikir-zikir dan doa-doa pada penghulu segala hari..:-)

2 comments:

~Doakan Jue capat kaya and banyak duit yea..muahahahaha~

~Tolong Jue click ye all..LOVE u more~